Pemansang Jaku Iban

Pemansang Jaku Iban

Sunday, 17 August 2014

KSSR
                                                                                                          
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 2 (KSSR)

Mata pelajaran: Pendidikan Jasmani
Tempat: Gelanggang Sekolah
Tajuk: Mengelecek Bola Menggunakan Tangan
Tahun (kelas): Tahun 2 Mawar
Tarikh              :           21 Mac 2014 (Jumaat)
Bilangan Murid: 30 orang ( 10 orang lelaki, 20 orang perempuan)
Masa                :          10.00 a.m – 10.30 a.m.


Standard Kandungan: 1.4 Manipulasi Alatan

Standard Pembelajaran :  1.4.9   Mengelecek bola menggunakan tangan.
2.3.2   Mengenal pasti postur badan semasa melakukan kemahiran manipulasi alatan.
5.1.2   Melakukan aktiviti dalam ruang yang selamat.
5.4.3   Bekerjasama dalam kumpulan
    
Objektif Pembelajaran: Pada akhir sesi p&p ini murid-murid dapat:       
Psikomotor :    i.  Boleh mengelecek bola menggunakan tangan  dengan lakuan yang betul.

            Kognitif :          i.  Mengenal pasti postur badan semasa melakukan aktiviti.
                                   
Afektif:            i.  Mematuhi keselamatan dan mengamalkan semangat berpasukan dan kerjasama.


Pengalaman sedia ada:  Murid pernah menggunakan tangan bermain bola. 
Penerapan nilai           : Semangat berpasukan dan bekerjasama
Penggabungjalinan     : Pendidikan Moral
Bahan Bantu Mengajar : Bola getah (30) dan Skital (6)
Elemen Merentas Kurikulum (EMK): Kreativiti dan inovasi.
Kemahiran Berfikir: Menganalisis dan membuat kesimpulan

BAHAGIAN
/MASA
AKTIVITI
FOKUS PEMBELAJARAN
PENGELOLAAN / STRATEGI P&P
ALATAN/
CATATAN
1)    Permulaan

 Memanaskan
Badan
(3 – 5 minit)
1.    Melakukan aktiviti senamrobik














2.    Regangan dinamik










·         Meningkatkan suhu badan untuk aktiviti regangan
·         Meningkatkan kadar dengupan jantung
·         Mewujudkan keseronokkan










Lakukan regangan dengan kiraan 8:
1.    Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.    Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.    Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.    Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.    Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.    Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.    Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
·         Dalam kawasan yang telah ditetapkan


  M         M         M        M      M     


       M         M           M              M


  M         M         M        M      M     

                          G 

Petunjuk:
G = Guru
M = Murid


          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G
Semasa regangan dinamik








Petunjuk:
G   = Guru
M  = Murid 
Cakera Padat Tahun 2
(Tarck 03)
Perkembangan
(8-12 minit)




Perkembangan 1
 (5 minit)













Perkembangan 2
 (7 minit)

1.    Pengenalan isi pelajaran




2.    Aktiviti 1 (Melantun Bola)













3.    Aktiviti 2 (Melantun dan mengelecek bulatan)

·         Memperkenalkan tajuk pelajaran pada hari ini ialah mengelecek bola menggunakan tangan


·         Dalam kumpulan kecil
·         Melantun bola setempat berulang kali.
·         Melantun bola dengan menggunakan tangan kanan dan kiri berselang- seli.
·         Mengelecek bola sambil bergerak dalam pelbagai arah.
·         Mengelecek dan menukar arah pergerakan apabila guru memberi isyarat.

·         Murid dalam kumpulan dan membentuk bulatan.
·         Seorang murid mengelecek bola di antara rakan- rakan dan murid lain melantun bola setempat.
·         Apabila balik ke tempat asal, murid lain pula mengelecek bergilir- gilir.
·         Ulang aktiviti dengan menukar tangan yang mengelecek.

Variasi: galakkan murid guna tangan kanan dan kiri.


6 kumpulan = 5/4 orang/kumpulan





             














Bola getah (30)

Catatan:
·         Guru melakukan demonstrasi  terlebih dahulu
·         Jarak di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.







Kemuncak
(8-10  minit)
Permainan Kecil

“ Jom Lawan Kelecek Bola”
·         Murid dalam kumpulan.
·         Murid di hadapan A mengelecek bola di antara skital dan terus ke barisan B.
·         Aktiviti diteruskan oleh murid pertama di B. Lakukan secara bergilir- gilir.
·         Murid yang menunggu akan melantun setempat.
·         Kumpulan yang selesai dahulu dikira pemenang

Bola getah (20)
skital (24)
Penutup
(3 minit)
1. Menyejukkan Badan







2. Rumusan Pelajaran

3. Kerja Susulan
  

1.    Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2.    Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3.    Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang terakhir.



          M  M  M  M  M  M
   M                                   M
M                                          M

                     G







Petunjuk:
G = Guru
M = Murid









Penilaian pengajaran dan pembelajaran:

a)    Borang penilaian
b)    Lembaran kerja- memadankan situasi yang sesuai untuk mengelecek bola
















CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Bil.

KOMEN/CATATAN

SEMAKAN OLEH

1.























____________________________________
(                                       )


Guru Pembimbing

Tarikh: ____________________________












BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN


ISU / PERKARA
YANG DIBERI
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)

KEKUATAN /
KELEBIHAN















KELEMAHAN / KEKURANGAN






















No comments:

Post a Comment