KSSR
|
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN PENDIDIKAN JASMANI TAHUN 2 (KSSR)
Mata pelajaran: Pendidikan Jasmani
|
Tempat: Gelanggang Sekolah
|
Tajuk: Mengelecek Bola Menggunakan Tangan
|
Tahun (kelas): Tahun 2 Mawar
|
Tarikh
: 21 Mac 2014 (Jumaat)
|
Bilangan Murid: 30 orang ( 10 orang lelaki, 20 orang
perempuan)
|
Masa : 10.00
a.m – 10.30 a.m.
|
|
Standard Kandungan: 1.4 Manipulasi Alatan
Standard Pembelajaran : 1.4.9
Mengelecek bola menggunakan tangan.
2.3.2
Mengenal pasti postur badan semasa melakukan kemahiran manipulasi
alatan.
5.1.2
Melakukan aktiviti dalam ruang yang selamat.
5.4.3
Bekerjasama dalam kumpulan
Objektif Pembelajaran: Pada akhir sesi p&p ini
murid-murid dapat:
Psikomotor
: i. Boleh mengelecek bola menggunakan tangan dengan lakuan yang betul.
Kognitif : i. Mengenal pasti postur badan semasa melakukan
aktiviti.
Afektif: i. Mematuhi keselamatan dan mengamalkan semangat
berpasukan dan kerjasama.
Pengalaman sedia ada: Murid pernah menggunakan tangan bermain bola.
Penerapan nilai : Semangat berpasukan dan bekerjasama
Penggabungjalinan : Pendidikan Moral
Bahan Bantu Mengajar : Bola getah (30) dan
Skital (6)
Elemen Merentas Kurikulum (EMK): Kreativiti
dan inovasi.
Kemahiran Berfikir: Menganalisis dan membuat
kesimpulan
BAHAGIAN
/MASA
|
AKTIVITI
|
FOKUS PEMBELAJARAN
|
PENGELOLAAN / STRATEGI
P&P
|
ALATAN/
CATATAN
|
|
1)
Permulaan
Memanaskan
Badan
(3 – 5 minit)
|
1. Melakukan aktiviti senamrobik
2. Regangan dinamik
|
·
Meningkatkan suhu badan untuk aktiviti regangan
·
Meningkatkan kadar dengupan jantung
·
Mewujudkan keseronokkan
Lakukan regangan dengan
kiraan 8:
1.
Gerakkan kepala ke kiri dan kanan.
2.
Gerakkan kepala ke atas dan bawah.
3.
Gerakkan bahu ke atas dan bawah.
4.
Gerakkan bahagian tangan ikut putaran jam dan lawan jam.
5.
Bongkokkan badan ke hadapan dan gerakkan badan ke kiri dan kanan.
6.
Buka kaki seluas bahu dan cuba sentuh hujung kaki kiri dan kanan.
7.
Lari setempat secara perlahan, apabila wisel dibunyikan lari pantas.
|
·
Dalam kawasan yang
telah ditetapkan
M M M M
M
M
M M M
M M M M
M
G
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
Cakera Padat Tahun 2
(Tarck 03)
|
|
Perkembangan
(8-12 minit)
Perkembangan 1
(5 minit)
Perkembangan 2
(7 minit)
|
1.
Pengenalan
isi pelajaran
2.
Aktiviti 1
(Melantun Bola)
3.
Aktiviti 2
(Melantun dan mengelecek bulatan)
|
·
Memperkenalkan
tajuk pelajaran pada hari ini ialah mengelecek bola menggunakan tangan
·
Dalam
kumpulan kecil
·
Melantun
bola setempat berulang kali.
·
Melantun
bola dengan menggunakan tangan kanan dan kiri berselang- seli.
·
Mengelecek
bola sambil bergerak dalam pelbagai arah.
·
Mengelecek
dan menukar arah pergerakan apabila guru memberi isyarat.
·
Murid
dalam kumpulan dan membentuk bulatan.
·
Seorang
murid mengelecek bola di antara rakan- rakan dan murid lain melantun bola
setempat.
·
Apabila
balik ke tempat asal, murid lain pula mengelecek bergilir- gilir.
·
Ulang
aktiviti dengan menukar tangan yang mengelecek.
Variasi: galakkan murid guna tangan kanan dan kiri.
|
6 kumpulan = 5/4 orang/kumpulan
|
Bola getah (30)
Catatan:
·
Guru
melakukan demonstrasi terlebih dahulu
·
Jarak
di antara murid diberi perhatian untuk aspek keselamatan.
|
|
Kemuncak
(8-10 minit)
|
Permainan Kecil
“ Jom Lawan Kelecek Bola”
|
·
Murid dalam kumpulan.
·
Murid di hadapan A
mengelecek bola di antara skital dan terus ke barisan B.
·
Aktiviti diteruskan
oleh murid pertama di B. Lakukan secara bergilir- gilir.
·
Murid yang menunggu
akan melantun setempat.
·
Kumpulan yang selesai
dahulu dikira pemenang
|
|
Bola getah (20)
skital (24)
|
|
Penutup
(3 minit)
|
1. Menyejukkan Badan
2. Rumusan Pelajaran
3. Kerja Susulan
|
1. Gerakkan badan ke kiri dan ke kanan berulang kali.
2. Berpasangan, tepuk otot-otot rakan perlahan-lahan.
3. Tarik nafas tiga kali perlahan dan hembus panjang yang
terakhir.
|
Petunjuk:
G = Guru
M = Murid
|
|
Penilaian pengajaran dan pembelajaran:
a) Borang penilaian
b) Lembaran kerja- memadankan situasi yang sesuai untuk
mengelecek bola
CATATAN SEMAKAN RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Bil.
|
KOMEN/CATATAN
|
SEMAKAN OLEH
|
1.
|
|
____________________________________
( )
Guru Pembimbing
Tarikh: ____________________________
|
BORANG CATATAN REFLEKSI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
ISU / PERKARA
YANG DIBERI
|
BUKTI / ANALISIS / PENJELASAN
|
CADANGAN TINDAKAN SUSULAN
(PENCEGAHAN / PENAMBAHBAIKAN)
|
KEKUATAN /
KELEBIHAN
|
|
|
KELEMAHAN / KEKURANGAN
|
|
|
No comments:
Post a Comment